Friday, November 6, 2009

jom baking choc cake bersama chef kita

cewah...tajuk.. mcm rajin beno laa kan.

takpelah uols..janji aku berhapdet khannnn??? ni aku nak buh resipi kek cekelat yg sgt moist nih dpd daripada hadek aku. tak tau dia dpt mana. tp aku dah terai buat dan sgt best.


bahan2nye adalah :

2 cawan tepung gandum uols. aku pakai tepung ni sb ni je yg ada kt umah. kalo guna tepung ni sila kurangkan sket baking powder yg nak digunakan nnt yea.


kendian campur dgn 2 cawan gula custor. disebabkan takmo seisi keluarga menghidap kencin manis, so aku kurangkan kepada secawan lebih je. manis gila ke hapa kang nak buh ganache lagi iskkkkk.


dan satu cawan serbuk koko. aku ske serbuk van houten ni sb rasanye yg sgt chocolaty. kalu korang tak ske pahit2 cekelat tu guna laa serbuk yg biasa je.


then bahan2 spt baking powder, soda bikarbonat ni. mcm yg aku ckp td kalu guna self raising flour takyah guna baking powder dah. opsss...tambah secubit garam utk rasa lemak2 merdu.

guna produk nur utk lebih nampak nur di dalam cake anda hahaha

telo ayam 2 biji plisssss.


susu sejat ideal guna 3/4 tin. tinggalkan sket utk buat ganache nnt.


minyak jagung sebnyk 1 3/4 cawan uols. jgn salah minyak occay! kt resipi suh guna minyak mazola. tp sama je kan.


secawan air panas yg dicampur dgn secubit nescafe. kalu takmo nescafe pun takpe sb kalu guna van hounten mmg dah maveles rasa choc nya.

dan cara2 membuatnye adalah sgt mudah. tak perlu guna mixer tu semua.

memula campurkan tepung, baking powder, soda, garam, gula, serbuk koko ittew.

kendian campurkan susu sejat sehingga sebati.


masukkan telur dan vanila essence supaya tak hanyir kek korang tu yea.

kaco2 smpai dia sebati. then masukkan air, minyak dan masuk laa dlm loyang.

bakar sampai masak. seee? siap nak tayang kek ku yg gebew mcm tuannye ittew.


tp takde makna yea sb bila sejukkan dia turun sket. pastu buat laa choc ganache korang. yg tu dah tau buat kan?


ni haaaa...kek yg dah dihias dan dah di sedia utk dimakan.

meh laa cuba...


4 comments:

Tijah said...

pergh. da bley buat hantaran sindri nihhh

linn said...

kenot laaa. kalu hantaran kena belajar wat fondant dulu nok. aku lom belajar lg nih :p

eddie dewanaga said...

peh.. macam ni secret recipe boleh gadai kedai...!

linn said...

hahah kena saman kang wa tak tau. lgpun satu tu je yg reti buat, takdenye SR tutup kedai.