Wednesday, June 23, 2010

berkenalan dengan ulam-ulaman

mari berkenalan dengan sayur dan ulam-ulaman bleh?

first is daun tenggek burung.


penah jumpa tak ulam ni? tak penah? kalu nak tgk kt pasar2 ada jual rasanya. daun ni dulu kt kebun arwah nenek aku bnyk gila. evertytime abah aku pegi jenguk2 sana dia akan amik bwk balik. tp sekarang ni dah jarang pegi so tak dpt laa nak merasa ulam ni. entah2 dah takde dah kot.

then pucuk ubi.


ni semua kenal laa kan. sapa yg tak kenal tu tak tau laa aku. mungkin mereka berasal dari paris atau pun baru balik dari uganda selatan. dulu dpt umah aku kt kampung bnyk pucuk ubi nih. tp bila dah pembangunan ambil alih, gomen bagi longkang simen instead of longkang asli, dan juga jalan dibesarkan, dah takde apa yg tinggal.

ahaaa....ulam pegaga.


dulu pun bnyk gak kt tepi2 rumah kt kg. siap dia menjalar sampai ke bawah rumah lagi. dulu kecik2 aku apa heran dgn ulam2 camtu kan. bila tgk mak makan pun kata mak makan rumput cam kambing. wehhh...dulu wehh. budak2 apa tau kan. sekarang ni takde laa sb aku pun makan jugak. siap carik kt pasar lagik. yg dkt umah aku pun dah takde sb tepi2 umah dah diganti dgn simen. pegaga jenis apa leh idup atas simen? takde ye adik2.

daun cekur.


org jawa dan org johor panggil dia kencur. org lain tak tau laa panggil apa. ehh...panggil apa lagi, panggil cekur laa kan. haaa...yg ni kt umah aku sekarang masih ada gak sket2 dalam pasu. buah cekur gak bleh diguna sbg penambah perisa di dalam masakan.


aritu balik kg mak aku dok kumpul semua ulam2an ni sebab ada kenduri. ingatkan nak buat apa laa banyak2 ni kan rupanya untuk dibuat urap. wowwww.......sedapp!!! korang tau apa itu urap?

orang johor mesti tau kan. nama panggilan lain nye adalah kerabu laa uols. atau org kampung panggil salad. tak tau gak? tgk gambar kt bawah.


ni adalah dari gugel yea. aku lupa nak amik gambar yg depa buat aritu. nak suh aku buat urap? alaa...aku tak salin resipi lagi laa dari mak aku.

lenkali jelah yea.

No comments: