Monday, July 25, 2011

kisah peniaga online

jaman sekarang ni peniaga online bukan perkara asing lagi bagi kita ye dak.

aku pernah je beli barang-barang online ni. bukan tak pernah. cuma nak cerita pasal sesetengah peniaga ni yang aku tak puas hati.

SESETENGAH je ye uols, jangan ada lak yang sentip.

ada lah seorang hamba Allah ni, dok jual barang-barang melalui facebook. aku pun salah seorang follower dia la. eh...fb dipanggil follower ke? apa ek? alah....lebih kurang la.

dia jual fake items. dan aku pernah beli barang daripada dia sekali dulu. FAKE nok.. aku mengaku je aku pakai benda fake ni. buat apa nak segan ye tak. abis..dah selalu ke bandung tu tak beli barang fake ke kau? hikhikk..

nak dijadikan cerita, bila dah beli, dah bayar, barang pun sampai. sekali tengok barang yang aku dapat tak sama dengan barang yang dia dispay kat wall fb.

aku ni memang suka je tanya bila tak puas hati. aku kata 'kenapa button wallet ni tak sama color?'. ko tau apa dia jawab nok? katanya 'agaknya lighting camera akak tu tak betul kot. tu pasal kaler dia jadi gitu'.

hellowwww.....kanak-kanak tadika pun boleh tau la beza kaler lighting camera dengan barang yang tak sama kaler.

ok fine. aku malas nak argue dengan dia, aku diamkan je. tapi dia selalu je mengetag aku dengan beg-beg dia. aku buat dek sebab tak nak kena buat kali ke dua.

dan boleh nampak sebenarnya gambar yang dia display tu dia cedok dari tah mana-mana. dan of coz gambar yang di display adalah daripada item yang original. sekarang ni pulak, siap amik gambar amoi-amoi pegang beg untuk menggambarkan barangan yang dia jual.


ko agak-agak kalau dia bagi gambar gini kau percaya dia jual hermes yang dipakai model tu? mampo ke kau nak bayar posh becham untuk online shop dia tu??? harus laa cedok internet je kan.

nok...tak berkenan sangat laa aku kalau penjual-penjual ni guna gambar amoi-amoi tu. kalau untuk contact lens aku bleh accept lagi. kalau henbeg, baju ni apa laa salahnya amik gambar sendiri the actual size and view untuk barang tu. tak luak pun.

kalau nak jugak guna pun kau buat laa comparison. sebelah gambar posh, sebelah gambar beg yang kau jual. baru laa cun.

tengok je penjual-penjual macam viruspadu, sepet dan sebagainya tu. boleh je diorang tu ambil sendiri. camtu laa patutnya dijadikan contoh. ehh..ehh... aku tak tag. korang bukan tak kenal diorang pun kan.

nak dijadikan cerita, semalam ada laa seorang aweks ni yang bertanya kepada peniaga tu untuk siarkan the real shot of the handbags. aku tengah tunggu apa penjual tu nak jawab. berani gak dia tanya in public kan. tapi bagus juga, sekurang-kurangnya dia gunakan hak sebagai pembeli tu.

takde laa jadi macam aku dulu yang dapat barangan hampeh.

tapi tak tau laa kot aku je yang tak suka. orang lain suka je kot. kalau tak, tak mungkin dia boleh bertahan sampai hari ni ye tak.

entah laa, selera masing-masing....


No comments: