Friday, July 8, 2011

yeayy...musim buah tiba...

cececeee.....bajet2 ada dusun laa tu hiks...

takde uols. ayahku cuma ada 'dusun kelapa sawit' je, takde de buah2an yang lain pun. tapi sekarang ni bila musim buah tiba, rezeki dari Allah, ada laa jiran yg bermurah hati bagi rasa kt kami buah2 an di dusun mereka.

masa aku balik kampung aritu, durian laa banyak. tu yg sampai aku bawa balik subang buat kek durian. tapi aku tak fancy kt durian ni. kalau rasa pun cuma secubit je. bukan sb durian ni banyak kolestrol, manis dah sebagainya. tapi sebab masa kecik dulu aku dah puas makan kot.


dolu2 arwah nenek aku memang ada dusun durian (yg sekarang dah jadi kelapa sawit). tak pasti dah berapa keturunan pokok tu berbuah. tapi kiranya elok aku dan adik2 puas merasa, durian tu dah tak berbuah dah. kira lama laa jugak sampai kami sekolah menengah camtu. pastu dah stop. so tak sempat anak2 buah aku & anak aku (ada ke?) nak merasa.

dolu2 jugak, masa tu aku blum umur 12 tahun lagi, sememangnya hantu durian. cakap jelah ada durian, boleh 2, 3 biji setel sorang. BIJI yea nok, bukan ulas. terel tak terel. so tah macam mana, ada satu hari tu aku demam sb dah terlampau banyak sgt kot makan durian. sampai termuntah2 segala. padahal dulu kira kebal durian apa. dan sejak hari itu, aku tak lagi jadi hantu. cuma tengok2 je kalau ada.


buah2 yang lain macam manggis tu pun dulu kt dusun arwah nenek aku tu ada. sekarang kalo nak makan kena pergi kedai jelah.

dan peberet aku adalah buah rambutan. rambutan pun suka yg jenis yg bulu2 dia kehijau2an ni sebab kulit dia tak lekang. jenis rambutan gading dan yg merah2 tu tak berapa gemo. tak berapa je yea, tapi kalau ada belasah jugak.


susah nak jumpa rambutan peberet aku sb tu selalu ada kt kampung2. tapi last week soping kt mydin bleh plak depa jual rambutan jenis tu. seronot laa gue. dah berapa kali dah dok beli nih.

manis, batuk2, demam kalo makan rambutan tu tolak tepi dulu.

ahaks...


No comments: