Tuesday, May 4, 2010

singapore day 1 - part 2

kami kt sana duduk di ABC backpackers hostel. yelah nak dok 2 malam uols harus cari yg paling murah lagi2 di negara yg currency dia mahal dari msia.


so kt sini depa charge SGD50 per nite utk satu private room (double occupied). mcm yg aku penah cite dulu depa pun ada provide dorm utk mereka2 yg dtg beramai2 yg memerlukan tempat tidur yg harganya berpatutan.

dan lucky sgt depa bagi kami check in awal dlm kol 10 camtu walaupun diorg nye time patutnye kol 12. ini pun sb private room tu ada yg kosong. ramai yg duduk situ prefer stay kt dorm je.

pas mandi2 dan breakfast (roti bakar) yg di provide oleh hostel tu, kitorg rileks jap sambil berfacebook. then pas zuhur baru kuar berjalan2 cari pasal.




air peberet - teh o ais



then kitorg soruuu sapedek dulu kt restoran zam zam. aritu aku dah try makan nasi briyani kt victory so sekarang mau terai di zam zam plak. aku order briyani daging dan cikjib briyani ayam.


jemput makan uolsss....

mmg perghhhh laa briyani diorg nih. kalah kedai sebelah (victory) tu. kitorang berkira2 utk try murtabak diorg yg popular tu tp tak berkesempatan plak. terpaksa kena dtg lagi laa ke sini nampaknye (alasan!).

ni arab street....tepi restoran kami makan tu

lepas perut dah berisi tu kitorg jalan ke bugis mrt. kali ni destinasi kami adalah ke pasar geylang serai sb katanye kt pasar ni kita leh dpt good bargain.


yg lawak tu ada plak time nak tny sorang ni dia bg direction yg aku rasa lansung takleh nak caya. kitorang turun kt stesen paya lebar tp this guy ni suh pegi naik balik. dia siap ckp "u go lambada, lambada, then go to geylang".

memula tu dok pikir apekejad nye menatang lambada tu. then baru cikjib kata mungkin dia suh turun kt stesen lavendar kot. so puas laa dok gelak lambada lambada petang tuh. hohh...gilo apa nak ke geylang turun kt lavendar. then tanya org lain baru laa dpt direction yg betul. takde nye kena pegi lambada semua tuh. dah btol dah kitorang nye map.

minah ni menonong jln laju, tah hapa dia kejar tah

pasar geylang serai dan kawasan sekitar ni rasanya ramai melayu dok sini. kot so semua benda dari kain baju, pasar basah, pasar kering dan sebagainya ada jual. so bagi kitorang ni harus laa takde yg berkenan di hati. cuma just jln2 dan tgk2 je kawasan tu.




dah pusing2 tu kami pun keluar laa dari situ. perghhh jln nak ke sana lagi lama dari jln2 kt dalam tu hikhik. tp takpe, sesi fotografi perlu laa diadakan dulu :p



elok je abis fotografi dan jln ke dpn sket, hujan turun mencurah2. lucky kt dpn tu ada satu pasaraya. Tanjong Katong Complex kalu tak salah aku. dan kalu tak salah lagi tempat ni dulu aku penah pegi masa ikut tour satu group dari malaysia yg aku gilo babas minat tak hengat hikhik. group apakah??? rasieeeeeer yea. owhhh makcik topi...ai mis yuuuu...


bangunan dpn tg katong. mcm futuristic uols

dah laa ujan lebat, sejok laa plak kan, aku tetiba adalah rasa mengantuk ya hamat. aku ckp kt cikjib nak tido sat. dan btol uols..aku sempat lelap dlm 15 mins kt kusi dlm complex tu. dasat kan? hikhik..

cinderella turun di orchard. ai lerr tu :p

bila ujan dah reda kitorang pun kembali ke pangkal jalan yg benar. utk tidak menghampakan lagi diri, so aku sajes utk pegi ke orchard saja. sb kt sana ada mcm2 benda bleh dilihat dan dibeli. (yelah sangat).


dan seperti biasa kt sana juga kena diadakan sesi fotografi. cikjib yg 1st time ni amik gambar tak laa sehebat aku yg dah ber time2 masuk ke sini. tp apadehal kan. nama pun blogger.


jln kt orchard adalah tak lengkap tanpa membuat lawatan ke kedai perfume murah peberet aku. dah laa ada org kirim perfume handphone plak takleh guna. tp takpe...ptg tu aku cuma tny2 harga je utk diorg yg kirim. yg utk aku plak aku sambar laa terus. best!!!


then jalan punya jalan sampai laa hari gelap. dah sakit kaki tu baru laa kitorang balik ke hostel. kitorang tak buat sebarang aktiviti lasak pada mlm hari sb kaki adalah super penat. lgpun nak buat guano, balik hostel pun dah kol 9.30 malam.


so kitorg rilek saja di bilik sb esok harinya nak jln dan jalan lagi.....


3 comments:

afiq said...

x bungkus ke nasik beriani tuh>?

linn said...

laaa nak ke? awat tak kabo awal2. ehh..jom arr kang kita pegi sana ramai2.

daydeck86 said...

linn tolong bagi ctc no dorm tu
aku nak g this weekend la
lagi satu kasi ctc no ko kat aku
aku nyer 0176672618