Monday, July 28, 2008

chocolate chips & chocolate banana muffin

cite pasal projek mcm iye2 je kan. padahal cuma nak projek masak memasak je nih. projek aku start jam 3.30 petang tadi - nak buat muffins. mulanya planning nak buat muffin chocolate chips dgn muffin nangka, sekali kt pasar, kt kipmart semua takda nangka. macam...apakah??? semua nangka tak masak ke satu pasir gudang ni? tp takpelah...since brg semua dah ada kt umah aku cuma guna pisang yang memang mudah didapati dimana2.

buat muffin ni tak susah mcm nak buat kek tau, yg memerlukan kita terlalu berhati2 dgn bahan2 supaya tak turun (mcm penah dgr je), nak kena mix betul2, pukul dgn mixer dan sebagainya. membuat muffin hanya perlukan kita campurkan bahan basah ke dlm bahan kering mcm aku buat kt bawah ni.
yg ni aku nak tunjukkan aku buat mcm kawah utk masukkan bahan basah tp dah mcm gunung berapi explode pulak. belasah jelah kan. so..pasni kita cuma perlu campurkan bahan tu sampai rata, means semua dah sebati laa. kiranya seminit je dah siap. muffin ni tak boleh over mix kalau tak dia akan jadi liat.
lepas dah campur tu apa lagi, masukkan dlm paper cup. kalau tanak letak paper cup pun bleh je terus masuk ke muffin tray tu. tp kena laa buh minyak supaya dia tak melekat. so papercup ni memudahkan kerja yea. pastu baru masuk oven dlm 190 darjah celcius selama 30 mins.
so hasil yang akan diperolehi adalah seperti berikut :-




ooh..nak cite ni. memula aku start suka dgn projek baking membaking ni since last year. baru setahun jagung je. aku start ngan miss I laa, belajar buat kek coklat from ima, one of the staff masa tu. pastu kitorg punya gigih siap beli oven sorang satu nih. aku beli oven murah & kecil je sb tau oven tu takan lama kalo kt tgn aku :D. time tu pun rasanya dlm bln 8, 9 gak. so aku pun asik laa dgn hobi baking tu, beli buku itu ini siap smpai ada angan2 nak buat bisnes lagi. raya pun siap buat kuih sendiri ok. punya laa gigih tak gigih aku time tu. lepas aku masuk 'sekolah' awal tahun ni projek tu dah terbengkalai....

so sekarang ni nampaknya keinginan utk membaking tu dtg semula walaupun aku agak bizi. bagus gak kan, mcm dah tau2 nak bln posa. nnt leh buat kuih raya lg tahun ni. jimat duit beli kuih raya ( ye kerr??).

cakap bnyk laa pulak dah. seperti biasa laa esok muffin ni utk dibawa ke ofis.


jom rasa.....

2 comments:

adibah said...

Gigihnya uols..! Rasa2nya weekend ni ada lagi tak muffins ittew?

linn said...

jgnkan wekend, ari senin ptg pun tak tau lg ada ke tidak. takpe uols, nnt mek buat lg..