Tuesday, June 9, 2009

jakarta - petang itu

entry ini adalah agak panjang yea.

sampai di stasiun gambir kt sana pun ada porter yg akan mengoffer kan diri (tp kna byr tips laa) utk aku. berat sb tak susun brg je sebenarnye. mana sempat!

monas adalah sebelah bebetul ngan stasiun gambir

mintak dia hantar aku ke kaunter blue bird. kt jakarta cuma teksi ni dan anak2 syarikatnye saja yg agak bleh dipercayai kerana diorg guna meter. tak mcm yg lain yg akan mengetuk sesuka hati.


sebenarnye aku dah mereka story-line masa dok tidur lite2 dlm tren tuh. storinya ialah aku ada kwn kt sana tp kebetulan dia takde dan terpaksa jln sorang, dah kawin, laki pegi biz trip tp takde anak lg dan kerap ke jakarta dan bandung sorang2 utk beli kain for bisnis. supir tu siap tanye "kamu udah nikah? kayaknya masih kuliahan". yezzz sekali lg aku ferasan muda disitu. tp sempat gak jwb "kalu masih kuliahan ngak mampu kok travel2 kesini" dan he buy it hahaha!


owhh...kt jakarta aku dah book hotel N1 di area pertamburan. sebenarnye aku blur2 sb tak tau ni area mana tp disebabkan ada tulis jakarta pusat so aku nak try gak laa. sb hotel yg biasa duduk tu tak dpt dihubungi.


sampai2 di sana...waduh macet banget! plannye nak ke mangga dua ITC sekali dah dkt kol 5. tanye ngan supir dia pun tak galakkan sb sampai sana harus dah tutup. kensel lagi.


rupanye pertamburan ni adalah kawasan kampung. menurut kata supir kawasan tu aman, ngak ada gaduh2 kok, tp sesak ya hamat laa. well jakarta kan...ada ke kawasan yg tak sesak. cuma pada aku sesak dia overdose sgt.


kawasan ni pun mcm ala2 setingarden. ramai rakyat miskin bleh dilihat kt sini, cuma diorg tak kaco org laa. ropanye lagi kt luar2 tu diwaktu mlm adalah kawasan kupu2 mlm uols. aku cuma tau lepas aku balik msia. kalo ku tahu awal harus aku takmo dok situ sensorang.


mlmnye aku takleh laa nak dok perap sesaja kan. dlm kol 7 tuh kuar cari teksi dan minta ke plaza senayan utk cari cd sambil jln2 cari pasal. haa cari pasal sgt laa kan sb bila nak turun lif ada sorg mat hitam dlm tu. terpaksa gak aku masuk lgpun satu tingkat je dia takleh nak wat apa. dia siap tego dan kata "u're so pretty". aku cuma kata thanks jelah dan diam pastu.

apa? ingat aku ayam ke? heyyy...aku mak hayam occay! dan satu lg aku pasan diorg yg bisnes2 ayam ni tak berani masuk ke dlm hotel2 yg ada kt situ. sib baik lah. aku pelik laa diorg ni kt kawasan tu punya laa dkt ngan masjid, ramai org, pun masih nak bisnes tak senonoh. tp aku rasa kt indo ni mana2 pun ada je ayam2 nih. cuma kita je tau ke tak. ntah laa...mungkin desakan hidup kot.


opss sambung balik. plaza senayan adalah gedung org2 kaya di jakarta ye uols. bnyk butik berjenama mcm kt pavilion tu ada kt sana. org2 yg berlegar2 pun adalah yg ado2. aku je yg jln ngan selipar, tshirt bodo dan suar pendek.


dan kt dpn plaza tu pun ada satu lg mall senayan city kot kalo tak salah namanye. so bajet kalo takde kt situ, bleh laa aku ke dpn. tp sib baik laa apa yg aku nak ada kt sana. dkt 10 bijik cd gak aku borong, campur2 ngan wani kirim.

owhh sepanjang ada kt sana wani adalah meneman aku di dlm tipon. dia pun kata bimbang gak aku dok jln sorang2 kt jakarta. aku ckp ngan dia "nggak apa kok. kt sini ramai cowok2 ganteng bisa mencuci mata" hahaha.


pas bli cd aku masuk kedai buku kot2 ada yg berkenan. nak masuk butik2 ternama tu tidak sekali laa. not in the budget laaa.

dan dlm jln2 tu jumpa lak ngan bioskop. waduhhhh....keren! terus aku masuk konon2 nak tgk cite local indonesian. sekali kt situ cuma siarkan cite2 box office je katanye. kalo mau local kena pegi ke blok M atau pondok indah. wah...diskriminasi!


tp dah alang2 takde keje aku pun bli gak tiket dia tgk night at the museum 2. rega tiket pun agak murah boh kurang RM8+ camtu. huh...kt tgv pun rm11 kan? lenkali tgk kt sana jelah hikhik. dan panggung dia adalah sgt cantek. tp aku tak amik gambo kt dlm. malu lerr.


before tu aku pegi ke mcd untuk sapedek. elok je aku bli & duduk tetiba terlihat satu kedai hoka hoka bento yg dah lama aku ngidam nak mkn. sebenarnye ada satu kedai tu kt stesen ketapi bandung tu tp tak sempat mkn. kt plaza senayan pun ada gak rupanye...tp udah bli mcd. takan nak buang kan. owhhhh...hampa hatiku. kena pegi jakarta lg nih!


then mlm cuma dihabiskan dgn menonton bioskop. lenkali kena pegi pondok indah atau blok M laa camnih. ada ke lenkali jln sorang2?

owhh..ada cite lawak sket masa aku tanye recepion kt wayang tu tcamne nak kuar mall tu lepas abis citer. dia terangkan laa :

R : nanti kamu pegi ke belakang dkt dgn X2 ada lift, terus turun ke bwh.
A : X2 tu apa ya? mall kah? (sibuk nak jwb terus)
R : ohh...ngak mbak. itu club.
A
: ooo..iya? mekasih ya.


dan bila aku tgk X2 tu mmg sebijik club yg sgt the boom. diorg yg tunggu kt luar tu pun pkai coat & dress yg sgt cantek sekali. perghhhh. kampung sungguh aku kan tak tau X2 tu apa. mesti kena kutuk ngan diorg kot hahahaha.

nampak sgt beza diorg nih yg kaya & yg maskin.



2 comments:

adibah said...

selipar, tshirt bodo dan suar pendek <--- you're so pretty..! hiks..!

nok, len kali ajak aku..! bisa kita nonton bioskop bersama-sama dong..!

linn said...

alaaa..org tu poyo tuh. ingat suka gaknye.

apa? ko nak nonton bioskop? komfem ke tak tido nih? hikhik.

*larikkkkkk!!!!!!!!!!!