Friday, July 24, 2009

jom main masak-masak resipi rahsia

lama giler aku tak tunjuk entry masak2 kan. meh laa aku nak buat arini since dah takde bahan dah nak menulis sebenarnye.

resepi adalah resipi rahsia kekdahnye yea. memula kita amik segenggam beras dan masuk dlm piuk. segenggam korang ngan segenggam aku adalah tak sama ye tuan2 dan puan2. ianya bergantung kepada tahap kegiant-an tangan2 semua. aku punya harus laaa......


kendian cuci beras tu buang habuk2 dan kotor2. beras aku guna beras murah je uols sb aritu beras mahal takde dlm pasaran. cuci2 sehingga puas ati. kalo ikutkan pakar kesihatan basuh sekali je sampai bersih sb takut hilang zat2 nya. tp aku sukati je nak cuci. kalo ilang kanji lagi elok.


then sukat beras dan air tu. sebenarnye aku dah terel takyah sukat2 pun. (wahhhh riakkkk!!!). ada beras yg kena air bnyk, ada yg kurang.


tenggekkan piuk atas dapur gas. api biar yg biru. kalo api kunin tu maksudnya gas korang dah nak abis. siap sedia laa carik tokey gas.


dan beberapa ketika kendian masak laa beras yg dimasak tadi. beras tu jadi laaa nasik. haaa itulah dia resipi yg aku nak tulis kt sini. dasat kan? yelah..korang kan guna dapur letrik je. aku masih guna dapur gas lg ok.


hikhikhik...


12 comments:

eddie dewanaga said...

ceh... gua tunggu punya tunggu... lu masak nasik je???

eh, budak linn ni karang...!!!

eddie dewanaga said...

tu pakai beras cap rambutan ke??

adibah said...

ko kenapa nok????


*kebil2 mata tak paham...

daydeck86 said...

aku ghase ni la 1st time ko masak nasik tak hangit kan .........

linn said...

eddie,
ramai org sekarang tak tau masak nasik manual taw. sb tu gua ajar ni hehe.

linn said...

opsss..tertinggal...

wa tak tau cap apa laa. main belasah je janji bukan beras kanji atau beras perang mahupun beras basmathi.

linn said...

dibah,
aku ngajo org masak nasi secara manual nok. kt umah ko piuk karen kan? mesti dah lupa cemana nak masak nasik manual kan?

linn said...

daydeck,
tolong sket. sejak aku dok johor ni aku makan apa kalo tak makan nasi? walaupun beli beras setahun sekali, tp tetap masak ok!

::@FiQ said...

pe nih kak..aku baru nak buat tutorial masak nasik...
xpe la..aku buat pakai rais kuker la...

linn said...

haaa nasib ko laa fiq...kena laa guna rice cooker.

Ayu Jaffar said...

ekkkkeeeee

daku ingatkan ko nak masak bubur! sekali masak nasi laaa :p

linn said...

ayu,
ye yu. ramai tak pandai masak nasik manual kan. hikhik.