Tuesday, May 19, 2009

cerita sedih dikala dintis 1

masa aku balik dari daftar sekolah aritu plan dlm hati nak singgah kt giant plentong utk beli brg2 sket.

tp sebelum tu kena singgah kt permas jaya utk bg minum kt keta aku yg dah nak sampai jarum enough (E). mcm biasalah pegi ke shell dan standard aku isi keta cuma rm30 je yg akan cukup utk seminggu kalo tak kemana2, padahal......hahaha.


kt kaunter bayaran :
(S=shell, A=aku)

S : dik, takmo tambah lg ke minyak?
A : takmo laa kak.
S : tambah la lg rm10 leh dpt ferrari.
A : takpe laa kak. kang tak cukup duit lak nak belanja.
S : nanti2 dtg lg laa yea.

aku agak pelik akak tu ckp gitu sb mmg laa akan dtg utk isi minyak tp tak semestinya kt situ. dah tentu kt pasir gudang pun ada 2,3 bijik shell. tp aku senyum jelah.

pas dah isi nak start enjin sekali......gek-gek-gek-mati. dok putar2 kunci tu tau mau idup. ada mamat kt shell ni dtg laa nak tolong dan tolong tgk. tp aku konfiden ckp ngan dia yg ni kes bateri kong sb mmg dari aritu dia dah tunjuk ciri2 ke arah itu.

sib baik gak budak tu tunjuk ada satu kedai keta few block dari situ yg mungkin bukak. terpaksalah aku menapak ke sana utk cari mekanik. lucky dia mmg bukak.


aku bgtau laa bateri jenis apa utk keta jenis apa. rupanye dia lg terer laa heheh. dah tentu keje dia kan harus laa tau. mintak kurang sket mmg dia bg kurang sikit jer uols cissss! tgh bulan ni dintis weyyy.

tuan kedai tu suh aku tunggu kt kedai dia sementara budak2 dia gi tukar bateri. awalnye aku mmg taknak dan sanggup jln balik ke shell tu sb aku ni jenis yg susah percaya dgn org. tp apek tu dok yakinkan yg dia ada dokumen budak2 dia etc barulah aku caya.

few minutes later balik laa budak2 dia tu dgn keta aku. selamat satu kes!

10 comments:

ASMT said...

S : dik, takmo tambah lg ke skit duit belikan bateri free maintainance, tak byk sgt beza harganya, senang, takyah tambah2 air.

* bateri kat pic tu jenis perlu sentiasa tambah air bateri utk kekal paras sepatutnya..leceh skit, terlupa tambah air...leh kong

linn said...

cis..ciss..cisss!!!

tp bateri basah tu mmg iols yg mintak sb senang nak menten & tambah ayo. ingat pompuan tak tau menten keta ka? bateri yg before kong ni lebih 2 taun taw iols jaga.

ASMT said...

hahahhahaha
alrite lah kalau rajin, jimat too

linn said...

haaa...sb nak jimat tu laa yg rajin tuh hohohoho.

NouroulSuhaimi said...

nok.. akupon gaji ni nak kena beli tayar baru! huhu... mencik!

adibah said...

Nok, aku pernah kena bateri kaput masa kat UIA, time lepas habis exam. Kedai tarak. Nak call member suma tarak. Aku call insurance co. dia kata bateri ada RM300. Gila kan??? Tapi daripada keta aku tak berjalan.. aku bayar je la.. RM300 time tu jugak..


Ada orang kata, bateri tu kalo kat luar dalam RM180 je.. gila makan duit kompeni tu + mekanik tu..!!!

linn said...

tulah...susah nak shopping lebih sket. ada jer! hikhik.

linn said...

adibah,
mak aihh...cekik darah punye insurance company. insurance apa tu nok? sila tukar cepat!

service centre aku pun cuma charge rm200+ je masa aku tanya. kalo kt kedai biasa lg laa murah. bateri tu aku dpt rm160 nok. itu pun hasil dari skill tawar menawar & bahasa ku yg puitis huahaha.

eddie dewanaga said...

hehehe... jarum E tu maknanya 'enough' ke atau 'empty' sayang oi...!!

*bateri tu nak murah pakai yang cap kucing (eveready) je...

*lawak bos gua bila 'torchlight' dia yg guna rechargeable batt. 'kong' bila dia nak carik kucing mahal dia terjun keluar tingkap masa asyik tengok bola..

linn said...

btol pe E tu enough. penah tak bwk keta masa keta kt jarum E? dia jln kan? haaa kan btol tuh.