Saturday, September 13, 2008

kuah lodeh

sapa tak tau kuah lodeh? penat tau kak nita nyanyi lagu...lodeh hai mak lodeh...lodeh anak pak salih... haaa tu laa dianye.

bebulan posa ni selera aku bukan2 je kan yg nak dicari. semlm teringin sgt makan lodeh dgn lontong daun pisang. lontong tu senang dpt sb ada dijual kt kipmart masai. sebatang tu besar yea...tak habis utk makan sorang. tp sb teringin aku beli jelah. alaaa lgpun rm2 jer. boleh simpan utk dimakan dgn rendang etc.

lontong daun pisang modern

ni lah lontong yg aku maksudkan. penah tgk tak? org2 kl mesti tak penah kan. aku biasa je tgk sb dulu2 masa mak aku berniaga mmg guna lontong cmni. sekarang sejak kesihatan dia tak berapa mengizinkan dan keadaan my dad yg dah jadik iron man utk kali ke 3 (yup my dad adalah iron man - sb ada 3 besi dlm badan dia) esp kt kaki, so diorg dah stop laa berniaga. tp kalo menerima tempahan masih lg laa.

rupa lontong tu cmni lerr. kalo yg traditional kecik lg

hmm masa diorg meniaga dulu aku selalu je makan lontong ngan kuah lodeh cmni. tp smlm aku punya laaa membuat le tour de bazar pasir gudang tp tak jumpa. aku gi tmn pasir putih, kota masai jln bacang, jln tembikai dan tmn cahaya masai. gigih sekals gituh. NAN ADOO!!!

hampa btol...semua takde yg menjual. last2 aku tekad utk memasak sendiri. kuah lodeh ni lain org lain pesen dia kan. ada yg rebus terus, ada yg tumis, ada yg kuah putih, kuning dan mcm2 lagi.

aku ikut resipi mak aku laa...eh...to be exact resipi keluarga dari nenek moyang aku dulu (dulu depa pun meniaga kedai makan gak). tp aku alter laa gak berdasarkan bahan2 yg ada. sayur2 mcm carrot, sengkuang semua tu aku tak buh sb tak suka. soohon dan foochuk lak aku malas nak buh sb nak kena rendam bagai.

tp aku terlupa satu benda. serai aku tak beli. ohhh....tidak. dah seram dah takut tak sama laa rasanye nanti kan.

lodeh di dlm periuk lg ni. sama banget dgn mak aku punye style masak

pas aku dah godeh2. tumis2, campak2 tgk2 ok laa gak kan rupanye kuah lodeh aku. fizikal dah nak sama dah ngan yg mak aku buat. kena tunggu berbuka utk rasanye pulak hiksss.

lontong yg dah dipotong cmni laa ropanye.


buh kuah dia dan buh sambal tumis/sambal kacang. smlm aku guna sambal tumis sotong yg dibeli jer. tak kosa lak nak masak. mesti tak abis punya nnt.


rasa dia boooolehlah... dkt2 gak dgn my mom's heheh. kemana tumpahnye lodeh kalo tak ke lontong kan.

tak gitu?



2 comments:

adibah said...

Nampak sedah uols.. pasti rasanya pun sedap sekals! :-) nanti raya buat yek.. mek nak datang makan.

linn said...

lalu kew uols nak makan lodeh raya2 kang. mau muak occay! mek biasa petang raya pertama dah cari ikan kering ngan telur goreng uols....