Sunday, October 5, 2008

raya ke 2 - marhaban lelaki

tradisi kampung aku masa raya kedua mesti ada marhaban lelaki organised by the surau.

pempuan punye team pun ada, tp depa buat nanti raya ke lima atau keenam camtu.

sib baik kaki abah dah ok, so bleh laa dia ikut sekali marhaban. tp still takleh nak jln betul. dia kena bwk tongkat kt atas motor. kamikaze ok my dad... kaki cenggitu pun leh bwk motor.

ni aku ngintai dari tingkap. diorg baru gi umah dpn. next is ours

menu for marhaban ialah soto /bihun sup. ini merupakan satu kemestian buat mom sb kalo tak bos akan bising. (bos=abah aku laaa). pernah dulu kengkonon2 nak tukar menu yg lg senang tp dia pot pet pot pet. siap ckp nanti org terkilan dtg2 umah takde soto pulak. wahhh...bleh plak cmtu yea. tp sb mom pun dah biasa, raya kedua mesti masak sup. alaa..campak2 je kan, cuma dlm qty yg bnyk sikit laa.


sapa2 yg dtg umah aku raya kedua pun mesti dpt bihun sup /soto punye. ooh...aku teringat nora yg kata nak dtg umah raya kedua.


oi nora...ko sesat yea? soto umah aku bnyk laa. ko memang tau. aritu yo-yo je tnya beberapa kali, kata nak dtg. tp nan adoo!!!


dulu2 punya gigih mak aku keluarkan koleksi pinggan mangkuk yg bertimbun utk bg org2 marhaban makan. kitorang adik badik makcik pun gigih laa dok membasuh pinggan tu lepas majlis selesai. penat woo tp diam sajork.


tp since anak2 dah besar panjang, dah belajar tinggi2 dan pandai melawan (hikkkksss takde laa melawan woo. durhaka apa) nih, mereka2 itu (sapa tah mastermind tatau ...opsss) telah memberikan idea yg bernas utk gunakan disposable pinggan mangkuk saja. mulanye mak mcm takmo je sb nnt abah marah katanye. aku pun kata kalo abah marah takpe nnt kitorg leh ckp.


dah spt yg dijangka mmg dia bising gak. so kitorang pun berikan laa sebab dan dalil yg bernas kt abah. pastu baru laa dia terima dan tak membantah. boss la katakan. tp boss pun kena dgr kata others gak kan baru laa dpt new ideas. tu dia pejaran OB disitu.

laaa...melalut panjang laa pulok.

rombongan marhaban ni tak kurang dari 50 org yea. still tak berubah dari dulu lg. ramai gilos. bayangkan kalo nak kena basuh pinggan. acik pensan occay!


haaa...diorg dah sampai dpn umah. gilo gigih aku nak snap gambo depa sampai. dpt ni jer terus cabut ke dapur heheh.


4 comments:

Anonymous said...

Ina,

aku tak sempat g umah kau. mmg le frust x dpt mee soto..... sorry ya.

adibah said...

Aduhai.. lama dah tak makan mee soto kat umah uols. Nanti mai kl uols masak ye..

linn said...

nora,

oi...ko pechlobs nama haku kt sini lak yea.

takpelah...2 taun lg bleh laa ko singgah umah aku. ko balik umah mentua 2 taun sekali kan?

linn said...

sept11,

apa? suh masak?

makan soto kt keramat je sudehh!!!

hiksss