Monday, November 24, 2008

baked potato

ada tak rasa lapar2 di petang yg hening begini?

kalo ada aku nak dengki mencapap pasal makanan hohoho!

alahh...takde laa dengki, korang semua on diet kan. leh tahan nafsu makan. aku nak tunjuk resipi semlm aku masak jer ni. tak tgk resepi dari memana pun, cuma pandai2 sendirik. aku buat baked potato.

bahan2 dia sonang banget. kentang tu patutnye kena guna baking potato yg besar2 sket tu kan. tp since aku ni org kampung, aku guna kentang yg sekilo dua hengget jer. ehh..btol ke kentang rega dia sekilo dua hengget?


haaa pastu kentang dipotong2 ke atau belah dua ke atau cemana ikut sukati. aku ada yg dipotong, ada yg dibelah2 dan carca marba lah stylenya. then buh butter, garam, bawang putih sket utk bau2. kalo diet toksah buh butter nanti oily.

wrap dlm aluminium foil dan dibakar di dlm oven sehingga empuk.


taraaa.....kentang yg telah dimasak menunjukkan minyak2 yg bergelimpangan akibat dari butter yg banyak tak hengat aku bubuh td. tp time makan toksah laaa mkn minyak tu. ko nak kolestrol tinggi? cukup2 jelah ngan yg dah tersalut kt kentang tu. pun dah bnyk dah.


masa nak makan bubuh sedikit black pepper dan dimakan dgn sedikit mayonis. kalo ada tuna ke cheese ke lg sedap kan. teringat baked potato aku selalu mkn dulu2 kt klcc. ada lg ke tak kedai tu tah. wahh..i miss yu laa klcc.


nak cuba? cubalah. sedap tau!

12 comments:

Ungku Nor said...

ciss..aluminium foil dah abis lak..;p

adibah said...

Noks,

aku lunch nescafe 3in1 bersama biskut kering je hari ni noks.. lapar giler occay!

linn said...

ungkunor,
takpe kak. sok2 leh nerai.

linn said...

sept11
uol ni asal teman otstesen je tak mkn, otstesen tak mkn. kt umah tu kan ada microwave. apa lagi... gunakan sajo. kalo takmo meh hulur2 ke aku nih haa hiks.

adibah said...

noks,

mek masih di office... gigih ni occay!

chronicles of angelzz said...

noxx i guna dapur arang bleyh buat baked potato tue?

NouroulSuhaimi said...

bagos ni nok.. buleh ganti nasik! ko asal dok jauh pulakk.. kalo tak buleh aku order ke bagaiii... mak bayarlahhhh.....

linn said...

sept11,
masih di opis ropanye kau yea. takpe gigih uols, tawon dpn leh jadik menejer.

COA,
dapur arang? wat kentang bakar jelah nok hiks.

cokolat,
haiyohh..order ka? serem aku dgr.

Zuer said...

gigih sangat ka dib tu...baut appraisal...salah kira...nasib baik zuer ada tolong tujuk..!!! huhuhu...Tadi pun zuer ngah kira appraisal staff...tapi zuer kira accurate...tak de salah...kannnn...Hangit!!!!!!!

adibah said...

Noks,

Zuer tu.. nak kata dia takde wat salah... tapi cuba tengok komen dia kat atas tu noks.. berapa banyak dia buat salah kan....! Gittew! :P

linn said...

zuer,
kak dib je ke yg gigih. zuer tak ke? takpe korang keje leklok sok naik pangkat leh banje ciktipah ye hehe. apa cite yg hangit2 ni tak paham lerr.

linn said...

sept11,
salah typo tu sure gara2 nak cepat sb nak siapkan appraisal kan nok. set haa thn dpn naik pangkat open table taw!