Thursday, November 27, 2008

oh please...stop it!!!

selalu tak uols receive email forwarded2 dari kwn2?

eh soklan apa laa yg aku tanye ni. of koz laa kan. di jaman yg serba IT ni mmg laa ada hehe. dan selalunye kalo email2 yg cenggini kalo kita perhatikan ending dia akan tulis :

  • sila fwd, anda akan dpt kesenangan..
  • sila fwd nnt perkara buruk takkan berlaku kepada anda..
  • sila fwd nnt kami bg laptop pree pree je kt ko..
  • sila fwd nnt duit anda akan berkepok2 dlm akaun..

dan macam2 lagi laa perkara yg akan berlaku kalo fwdkan atau tak fwd email tu.

being me, aku mmg tak pernah nak amik pot pasal benda2 gini. dan boleh dibilang ngan jari berapa kali aku fwdkan email kt kwn2. tu pun kalo yg betul2 menarik.


tp aku terpanggil utk buat entry ni sb this morning aku received email yg tajuk dan akhirannye berbunyi :

CUBALAH....demi ISLAM jgn hentikan forward email ini...

serba salah sebenarnya aku nak wat entry ni. tp nak tau gak siapalah yg create benda2 camni sebenarnya. dan dah tentulah org2 msia sendiri sb bahasanya semua dlm bahasa msia.

this is only my 2 cents opinion. kalo salah please remind me yea sb aku pun agak jahil dlm bab2 agama ni.

tp for me agama is one sensitive issue. tak perlu laaa nak kena tulis kt email mcm tu sekali. kalau betul org yg terima tu ikhlas dia akan sedar dgn sendirinya kalo tgk apa2 isi kandungan email tu (yg berbentuk keinsafan). kalo kita letak caption yg mcm tu kan dah dikira satu arahan, dan mungkin gak org yg forward tu tak betul2 ikhlas tapi terpaksa.

dan isi kandungan email tu minta kita doakan utk sekian sekian dgn bacaan ayat Al Quran yg ditulis dlm bahasa rumi.

correct me again, if i'm not mistaken, aku pernah terbaca, salah sekiranya kita baca ayat2 Al-Quran di dalam tulisan rumi. bukan apa, ditakuti salah bunyi dan bacaannya. salah bunyi gak dah jadi lain maknanya kan. bahasa arab ni baris depan, baris atas, baris bawah tu dah lain2 dah maksudnya. ada yg elok dan mungkin jugak boleh memesongkan maknanya.

hmm aku harap siapa2 pun yg create email2 yg mcm ni cuba laa cari idea lain kalo nak email tu berkembang sekalipun. mungkin cukup sekadar ko nak kata "sila fwd utk ingatan sesama manusia" ke dan bnyk lagi laa ayat lain ko boleh buat.

dan toksah gunakan agama untuk menjadikan org lain terpaksa.

rentikanlah ok!

5 comments:

Ungku Nor said...

lagi dia berjela2 kasik syarat suh fwdkan email tu, lagiiiiii la laju akak tekan butang delete..hehehe

Anonymous said...

Tak pernah buat semua tu sebab yang basic seharian kata ikut kemampuan pun lebih penting dan perlu jaga.

BigMouth said...

setuju 100% ngan linn...

adibah said...

Linn,

I'd never entertain this kindda text or email. Same goes to those MLM or skim "nak berkongsi keuntungan" or "nak meningkatkan ekonomi" watsoever..!Gittew...

linn said...

ungkunor,
hehe laju je ye kak. bagus2!

ruzzlan,
betul..betull..betul!

lilylotus,
kan? malas nak layan.

alangbigmouth,
heheh. kan BM kan?

sept11,
aku pun nok. tp sb dah tajuk dia gitu, cam sakit ati je nengok.