Sunday, November 16, 2008

cikgu

guru, cikgu, teacher, sir dan apa lg lah panggilan untuk mereka yg bernama cikgu ni kan.

kt famly aku misalnye, berapa ramai yg jadi cikgu, kawin ngan cikgu2, dan last sekali baru ni aku dok interview kazen aku yg nak fly ke UK taun dpn, katanye nak amik TESL sb abah dia suh. huihhhhh... nak amik tesl sampai ke UK? kt msia pun ada laa. hmmm tu pendpt aku jer.

aku tanye dia ko btol nak jadik cikgu ke? dia kta ok gak mengajar sb mak cikgu, ayah dia dulu cikgu then bukak pusat tuisyen, dan laa ni jadik freelance lecturer so dia nak sambung tradisi. tp aku masuk jarum suh dia sambung master terus nnt so balik kang leh jadik lecturer. kira berbaloi laa sket kan. gi oversea utk amik TESL je mcm tak berbaloi lak rasa aku. opssss....no offense yea. once again...ni cuma pendpt aku jer. lain org lain pendpt.

memang kan, kerja cikgu ni sgt mulia. sb diorg ni bg ilmu kt anak bangsa. betul. kwn2 aku pun ramai gak jadik cikgu. susah tau nak pikul tanggungjawab seorang cikgu ni. diulangi sekali lg. SUSAH occay!

ngan persediaan mengajar, ngan kursus, ngan meeting lagi dan tugas nak mengajar anak2 semua. cuti sekolah tak bermakna cikgu cuti. dulu mungkin laa tp sekarang TIDAKKKK lagi.

makabah aku dulu pun penah ckp diorg tingin tgk salah sorang anak dia jadik cikgu ikut mcm makcik pakcik aku. wahhhhh gitu kan. memasing pas spm semua dpt masuk uni, tp tak sorang pun yg jadik cikgu. apsal? ntah lerr aku pun tak tau. my 2nd sis tu mungkin ada tokoh sket laa kot sb dia kalo ajar org mcm sabo sket. tp aku nih, tidak sama sekali.

aku cuma boleh ajar org dan ulang sebnyk 3 kali jer. pas 3 kali ulang dan org tu tak paham mmg aku dah menyinga dan jadinye tah hapa2 je yg aku ckp dan bakal mengkompiuskan org tu. ngan marah2 lg. camtu gayanye nak suh jadik cikgu? ohh..rentikanlah. rosak anak org!

tp takpelah. kitorang leh jadik cikgu kt anak masing2, kazen mazen, anak sedara je dah lerr kan. lgpun masing2 pun dah keje yg walaupun tak sama ngan profession perguruan, tp still jadik org gak. ni semua atas tunjuk ajar cikgu gak time sekolah dulu.

gitu kan. tetiba nak cite pasal cikgu lak. nak kata ari guru lambat lagik. hikhik. sebenarnye aku baru dpt email pasal joke cikgu2 ni. nnt aku buh kt next entry yea sb ingatkan nak wat intro jek, sekali intro yg patutnye pendek jadi sepanjang ni.

abis camno.

2 comments:

adibah said...

Noks,

Kerja cikgu ni.. kalo ikhlas insyaAllah dipermudahkan urusan.. Kalo terpaksa.. tu yang jadi tak menentu. Yang penting passion kena ada..baru menjadi. Gittew..

linn said...

btol tu nok. me setuju. infact semua keje pun cenggitu sebenarnye. mcm keje aku sekarang ni rasanye mcm dah tak da passion sgt. nak keje baru lah wehhh.

boleh gitu?