Saturday, December 13, 2008

raya

raya haji kt tempat aku tak meriah mcm tempat2 yg lain. cuma masak2 utk mkn pagi tu ada gak laa. tak mcm raya puasa, raya haji kita hanya bg ke jiran terdekat dan bukan 40 batang lontong utk sedara mara mcm aritu.

oh...before raya tu ada cite best. apak aku mmg selalu wat lontong utk diberi mkn kt org2 yg rewangkan lembu korban. tp since lontong tu tak bnyk, dia nak rebus sekali ngan ketupat utk umah. so dia meng expect aku leh wat ketupat secara intensif petang tu dr kol 3 dan dgn harapan kol 5 dia dah nak rebus. tp dia tak ckp kt aku, main agak2 jer aku leh siap. dan pulak tu askar2 semua lak dok ikut parents memasing kuar bandar, aku pun bantai laa tido. last2 kol 8 jugak baru nak rebus. abis camnooooo.......

balik to cite raya, ari tu bangun pun agak awal laa sb nak tgk2 mak kt dapur. tup2 mak dah 3/4 siap masak. durhaka kah aku? oooh tidak! mak aku yg bgn awal sgt sapa suruh. kan dah siap semua.

pas mandi sunat diorg yg lelaki gi ke masjid semayang. then balik baru laa mkn dan pastu gi korban. takde baju2 raya or baju baru pun, cuma kanak2 je dok pakai. tu pun kejap.

aku ingat nak feel2 menyibuk gak amik gambo lembu tu tp sb ujan sehari jadik huruf M bebeso terpampang diruang mataku.

so inilah je masakan yg ada.

must-have ketupat

kuah lodeh

sambal kacang

rendang ayam

serunding bilis. since aku tak ske mkn lodeh ngan sambal kacang, serunding ni aku bedal. syiokkk!!!!


lauk2 lain tu jiran2 bg. ada stgh tak letak lg, buat konon2 mcm skit gitu kan :p

abis dah cite raya. bleh penutup gitu jer?

:D



6 comments:

NouroulSuhaimi said...

mmg heven uol kalo makan lodeh dengan serunding... sedap tauu uoll... tp iol suker serunding daging makan dgn lodeh.. yummy!

linn said...

sedap ye nok serunding daging mkn ngan lodeh. umah aku tu ramai yg pantang mkn daging sb tu mak jarang masak. dah laa pantang, tp kalo ada pantang nampak. sgt bahaya!

Anonymous said...

waah sedapnyer lapo plak jdnye

linn said...

haii..pepagi buta gini kalo lapo mmg jwpnye kna tgk jelah kan. mana nak carik. hehe.

chronicles of angelzz said...

wah2 che linn mewahnya makanan...
xper i tmbah kemewahn tag uollss huhuhui sila buat yerkk check out n3 jejantan merembesss muahahaha buat jngan x buat!!!

linn said...

yea nok. iol tgh mengumpulkan senarai jantans yg akan dibawa masuk nnt lerrr ni. apsal 15 jek? bg laa 50 len kali!

*pensan